truusenerna.reismee.nl

Antarctica - Het witte continent

Lieve allemaal,

We zijn vanochtend om 8:15 van boord gekomen na een FANTASTISCHE cruise! We hadden ons er veel van voorgesteld, maar het heeft al onze verwachtingen overtroffen en we zijn verslaafd! Over een paar jaar (eerst even flink sparen!) willen we zeker terug, hetzij naar de Zuidpool, hetzij naar een van de subantarctische eilanden zoals bv de Falklands, of de Malvinas, zoals ze hier zeggen.

Je kunt je niet voorstellen hoe het is als je in de sneeuw staat en er komt op nog geen meter afstand een pinguin voorbij lopen. Heel vaak hebben we gewoon stil gestaan om naar ze te kijken en natuurlijk om foto's te nemen. Ook de vogels waren fantastisch, grote albatrossen en stormvogels (petrels) die vlak over je hoofd heenscheerden zodat je ze bijna uit de lucht kon plukken. En ook zeehonden, zeeleeuwen en zelfs een zee olifant van dichtbij gezien.

We werden vanaf het schip met Zodiac's aan land gezet, en dat was een hele ervaring op zich. We kregen eerst les hoe we in- en uit moesten stappen, dat we niet mochten opstaan tenzij we dat gevraagd hadden etc. Vervolgens dan via de wiebelige loopplank naar beneden, op de rand zitten en dan op weg! Uitstappen was gewoon in het water, dus de laarzen kwamen goed van pas, we hebben geen natte voeten gehad. Soms gingen we niet aan land, maar maakten we een cruise tussen de ijsbergen en ijsschotsen, waar zo af en toe een zeehond of een pinguin op stond/lag. De kleuren van de pinguins, ijsbergen etc. in het witte landschap waren overweldigend, onbeschrijfelijk mooi.

We hadden een echt internationaal gezelschap, 81 passagiers, waarvan de grootste groep toch wel uit Australiers bestond. Ook de Hollanders waren met 11 man goed vertegenwoordigd. Verder waren er Duitsers, Fransen, Finnen, Bulgaren, Amerikanen, Spanjaarden en Chilenen aan boord. De lezingen werden in het Spaans en Engels gegeven, zodat iedereen het kon begrijpen.

Onze crew was fantastisch, van de expeditieleiders tot de bemanning aan toe. Jullie hadden moeten zien hoe er geserveerd werd in de eetzaal met windkracht 7-8 in de Drake passage, met 5 borden op de arm en met bladen koffie en heet water, en het ging nooit mis! Gedurende die passage was het erg rustig, want er waren behoorlijk wat mensen zeeziek, wij gelukkig niet. Soms was er maar de helft tot 2/3 van het aantal passagiers bij het eten. Ook de crew ontsnapte er niet aan, 3 van de 7 waren ook geveld, terwijl een van hen al voor de 10e keer mee was, dus dat zegt niets.

We hebben een dvd meegekregen met het reislog van de cruise; zelf hebben we die gisteren met z'n allen gezien, en die geeft een goede indruk van de cruise. Jullie zullen het daar voorlopig mee moeten doen, want voordat onze foto's op orde zijn, zijn we wel een paar maanden verder. Maar geloof me, het was geweldig!

Vanmiddag om 15:44 vliegen we naar Rio Gallegos, en morgen om 18:00 gaan we met de bus naar Mendoza, 42 uur, dus dan hebben we tijd om de indrukken een plaatsje te geven. Rond 13/14 december horen jullie dan weer van ons.

Heel veel liefs en blijf gezond!

Erna

Kim en Jim

Tjonge jonge, bij elk verhaal worden we nieuwschieriger naar plaatjes! Heb je toevallig nog een pinquin uit het water gevist en meegenomen?? Dat zou wel eens leuk zijn:D Maargoed, het gaat in je huis ook nog steeds goed:) Ondertussen wel een beetje aan het afronden, want ik heb het heel druk met school vooral, dus dan is alles alvast weer goed op orde!
Liefs van ons, en geniet van de laatste week en dagen!!

Leida

Wat is dat allemaal fantastisch.Je zou er jaloers op worden.Maar wat geweldig dat jullie dit allemaal zo mee maken.Ik geniet steeds weer van jullie verhalen.
Geniet nog even lekker en dan is het:
Welcome home for christmas
Veel liefs van tante Leida

Diet

Nog een prettige week i Mendoza, foto's bekijken,zittend in het zonnetje, met een glaasje , wat is het Chileense of Argentijnse,wijn. hoop dat de laatste lange busreis goed is bekomen, na die zeebenen. Groetjes ,see you, liefs Diet.