truusenerna.reismee.nl

2 dagen een tour naar de provincie Jujuy (ten noorden van Salta)

Hallo thuisblijvers,

wij zijn twee dagen met een tourtje geweest naar het gebied ten noorden van Salta, voor het grootste deel in de provincie Jujuy (spreek uit goegoei). Een kleine groep van 6 personen + chauffeur Julio. Wij hebben erg veel gezien, o.a. Inka ruïnes, kleine koloniale kerkjes en héél veel bergen. Wij zijn de eerste dag tot 4000 m. hoogte geweest en hebben overnacht in een dorpje Iruya aan het einde van de wereld: de weg hield hier op. ´sMorgens tijdens het ontbijt zaten we te schudden in onze stoel: een aardbeving. Het was een flinke ook: 5,9 op de schaal van Richter en op ongeveer 9,5 km diepte. Wij zaten er zo´n 250-300 km vandaan. Gelukkig is het gebied niet erg dicht bevolkt en in de grotere plaatsen Salta en Jujuy was wat lichte schade en in totaal twee lichtgewonden. De tweede dag hebben we o.a. de Salinas Grande, een grote zoutvlakte, bezocht. Om er te komen moesten we weer de bergen in, nu tot 4.170 km hoogte en toen afdalen naar 500m. Niets dan zigzaggen dus, eerst omhoog en later weer omlaag. Het mooie was dat de twee laaglanders uit Holland nergens last van hadden en dat deandere vrouwen die mee waren alledrie last hadden van wagenziekte door de vele bochten.

Het is hier nu flink warm, terwijl het in Buenos Aires stormt en regent, maar dat is bijna 1.800 km hiervandaan.

Morgen gaan we met de Tren a las Nubes (de wolkentrein) omhoog naar 4.250 m. naar San Antonio de los Cobres, een oud mijnstadje. Dat wordt weer erg vroeg opstaan, want de trein vertrekt om 7 uur en we moeten er 45 min. eerder zijn. Hopelijk wordt het weer een moie dag, want we gaan zigzaggend en zo nu en dan achterstevoren en over hoge viaducten naar boven. Het is een excursie van een hele dag, want we zijn pas om een uur of half twaalf terug.

De volgende dag hebben we een auto gehuurd en gaan we 4 dagen de streek ten zuiden van Salta bezoeken. Het moet daar ook erg mooi zijn.

Dar was het voorlopig weer van ons: tot horens en heel veel groeten van Erna en Truus.

karin

nou jullie hebben wel al heel wat mee gemaakt zeg nou die aardbeving weer ik heb er hier niks over gehoord maar ook niet altijd het journaal gezien.ik hoop dat jullie nu alleen nog leuke dingen meemaken .heel veel plezier nog en een dikke kus karin