truusenerna.reismee.nl

In de woestijn (San Pedro de Atacama)

Een goedemiddag vanuit Chili! Na een busreis van bijna 11 uur zijn we gisteren rond 18:00 aangekomen in San Pedro. We begonnen met bewolking en wat lichte regen, maar al gauw brak de zon door en hebben we van een schitterende tocht kunnen genieten. We zijn over 2 passen gegaan, één van 4.170 meter en de laatste (Paso de Jama) van 4.400 meter. Dit was de grens tussen Argentinië en Chili. Het Argentijnse kantoor zat op de pas, gloednieuw, het Chileense aan de rand van San Pedro. Daar moesten we de bus uit, eerst een stempel halen op het immigratieformulier en daarna met de bagage het kantoor in om deze door de scan te halen. Daarna mochten we lopen naar ons hotel Takha Takha. Op zich niet erg, ware het niet dat dit een dirt road was zodat onze wielen het moeilijk hadden op de stenen en het zand (en wij dus ook!).

Het dorp bestaat uit adobewoningen en ziet er lief uit. De huizen zijn of wit of hebben een natuurlijke kleur (roodbruin). Verder stikt het van de tourist agencies, hotels/hostels, restaurants en touristen.

Vandaag hebben we uitgeslapen na de busreis (tot half negen), zijn naar de flappentapper geweest en hebben vervolgens bijna alles weer uitgegeven aan 2 tours en de busreis naar de volgende plaats (Antofagasta).

Morgen gaan we de hele dag op stap; naar dorpjes op de altiplano, een lagune met flamingo´s en heel veel bergen. We gaan dik ingepakt op weg, want het is in de morgen ong. -10 op de hoogvlakte. Naarmate de dag vordert, trekken we dan eea uit. Ook moeten we 1,5 liter water pp meenemen.

Maandag worden we om 04:00 opgehaald om naar de geisers en warmwaterbronnen ten noordoosten van San Pedro te gaan. Ook gaan we nog een dorpje bezoeken en zijn dan om 12:30 weer terug voor een welverdiende siësta.

Dinsdag vertrekken we dan naar de kust. Groeten en tot het volgende verhaal.

mieke derr

Wat een fantastische tocht beleven jullie. Super zeg. In gedachten zien we dit helemaal voor ons. Dit zal een reis zijn die jullie nooit meer vergeten. Van harte gegund en nog veel genieten maar.
Liefs van oom Ben en tante Mieke

Diet

Jullie hebben je tours al gemaakt, vond de foto's van Es en Cor asl schitterend. Nu zagen jullie de realiteit, hebben julie genoten? En was het erg koud?. En veel flamingo's gezien.? Erna en Truus geniet van al het schoons. lieve groeten Diet. Late de flappen maar wapperen.