truusenerna.reismee.nl

Aan de kust in Antofagasta

En al weer snel het volgende verhaal!

Gisteren zijn we met de bus na 4,5 uur reizen aangekomen in Antofagasta, aan de kust. Onderweg hebben we alleen maar woestijn en diverse koper= en andere mijnen gezien. Niet zo gek als je weet dat 55% van het koper uit Chili komt. Hier in de stad staat ook een hoog kunstwerk van koper, iets voor de koperdieven in Nederland ?! Er waren ook nog een paar dorpen waar volgens ons alleen mijnwerkers wonen, want een normaal mens wil daar echt niet vertoeven!

We hadden ons niet veel voorgesteld van Antofagasta (een industriestadje van 285.000 inwoners), maar we vinden het eigenlijk erg leuk hier. Er is een leuk vissershaventje met veel peilkanen en lobos marinos (zeehonden) en natuurlijk meeuwen, maar ook gieren! Verder staan een een paar leuke oude (ca. 1880) gebouwen, zoals het voormalig douanekantoor (nu museum, zijn we vanochtend geweest) en het spoorwegstation van Antofagasta (lijn naar Bolivia) met oude locomotieven en rijtuigen. Er kwam vanochtend nog een trein met een helboel geperste koperplaten langs, dus we stonden voor een dichte spoorwegovergang! Hadden we ook niet gedacht. Er staan hele mooie naast hele lelijke huizen, van steen, plaatstaal en wat je nog meer kunt gebruiken. Geen vinexwijken hier, misschien in de buitenwijken, maar wij verblijven in het centrum in een klein hotel, vorm pijpenla met kamers die alleen een raam naar de gang hebben (maar wel eigen wc en douche).

Vandaag is het onbewolkt en zo´n 24 graden, gisteren was het aan de kust wat bewolkt. Verder naar het zuiden is het nog koud, dus we zakken niet te snel af! Morgen gaan we weer met de bus op stap, 7 uur naar Chañaral, een klein plaatsje ten zuiden van Antofagasta, met een mooi Nationaal Park. Voorlopig willen we daar 4 dagen blijven; we zien wel hoe het daar is en houden jullie op de hoogte.

Veel reisgroeten en liefs,

Truus en Erna

Rob

Nou dames,
we hoeven niet te vragen of jullie je vermaken ;-))
Tegen de tijd dat jullie weer in Nederland zijn zijn jullie doodmoe en moeten jullie naar de Jellinek voor een Rehab ;-)
We zijn allemaal jaloers op jullie belevenissen. Veel plezier nog, en hier alles goed, buiten dat Europa in een financiele crisis zit en de de pensioen fondsen weer in de problemen zijn!
Ik zou zeggen geniet er van nu het nog kan!
Groetjes&X