truusenerna.reismee.nl

Wandelen in NP Pan de Azúcar bij Chañaral

Dag allemaal,

Sinds donderdagmiddag zijn we aan de kust in het plaatsje Chañaral, met ong. 20.000 inwoners. De busreis ging sneller dan verwacht; blijkbaar hadden we niet goed gekeken want we waren er al om half drie ipv om half vijf. Het hotel waar we een reservering naartoe hadden gestuurd, had die niet ontvangen en zat vol, dus op weg naar een andere slaapgelegenheid. Honderd meter verder zagen we Hotel Jimenez, waar nog kamers vrij waren (alle kamers, want we zijn de enige gasten!). Het zijn kamers rond een binnenplaats, geschilderd in vrolijke kleuren (paars, geel en oranje) met zitjes en heel veel kunstbloemen met kunstvogels erin. Er zijn ook echte vogels; de eigenaar heeft achter de patio 3 volières met mooi zingende vogels. We kunnen dus genieten van ochtendzang, ´s nachts slapen ze gelukkig.

Gisteren zijn we met een taxi naar bovenstaand Parque Nacional geweest. Om kwart voor negen zijn we afgezet en om zeven uur ´s avonds weer netjes opgehaald. Deze man was zeer punctueel, iets bijzonders hier. We zijn naar de Mirador (uitzichtpunt) gelopen, 14 km vv met een mooi uitzicht over het vissershaventje en het eiland en de kust. Onderweg zagen we veel cactussen, 2 verschillende soorten, en andere dan die we in Argentinië hadden gezien. Werkelijk overal was er een bloemenpracht van jewelste, van wit, roze, paars, geel en oranje, wat je niet zou verwachten op deze droge plek (bomen zijn er verder niet, wat struiken en vetplanten). Het is woestijngebied, maar door de zeemist (de camachaca) is er, zeker in het voorjaar, voldoende water voor deze bloemenzee.

Onderweg nog één eenzame guanaco (groter dan een vicuña, leeft op lagere hoogte) gezien en veel vogels, maar die zijn klein, bruin en snel, dus niet te onderscheiden en te fotograveren. Op de terugweg hebben we geluncht met ons meegebrachte brood en water onder een afdakje. Beneden hebben we een stukje langs het strand gelopen. Het water was koud, dus alleen gepootjebaad (we hadden trouwens toch geen zwempak mee). Daarna, zoals het hier hoort, siësta gehouden tot half zeven en languit aan het strand gelegen.

Eten doen we 2 deuren verderop van het hotel, eenvoudig eten maar heel lekker en behoorlijke porties. Koffie drinken doen we hier even niet, want in tegenstelling tot Argentinië hebben ze hier bijna alleen oploskoffie (nescafé) en dat hoeven we niet zo nodig. Dus maar aan de thee en de coca cola, want dat is in alle inhoudsmaten te koop (tot 3 liter aan toe).

Vandaag hebben we wat in het dorpje gewandeld; straks gaan we nog een eindje langs de boulevard lopen. Morgenochtend om 9:20 vertrekt de bus naar La Serena, waar we in elk geval 3 en misschien meer nachten blijven. Daarna gaan we naar Santiago en houden ons ver van alle rellen (we volgen de tv). Hoe de reis daarna verder gaat, hangt af van de vulkaan Puyehue, want die is weer actief bij San Carlos de Bariloche.

We houden jullie op de hoogte! Veel liefs van Truus en Erna.

ok

L E&T,

Wanneer ik jullie verslagen lees,vraag ik me werkelijk af of je straks nog wel kan wennen aan home sweet home van ca 33000 vierkante km.
De overgang zal groot zijn,ofschoon thuis toch een groot goed is.
Jullie gezondheid is in orde? tijdige en voldoende rustpauze?
De glaasjes ook in orde? ;-)
Overbodige vragen,maar die ik me toch wel stel. De nieuwsdienst vertelde meerdere malen dat er opstootjes zijn in San Diago.en daar komt de bezorgde huismus weer de hoek om ;-)
Hier alles het slakke gangetje.
Wel in de zon gezeten.Met plaid en vest,dat wel,maar het was genieten.
Zon,stilte,vogeltjes piepte,duifje koerde,de waai van noord oost was het enige min puntje.
De kastanje boom op het balkon is al aardig geel,bomen in het park zijn roestbruin.
Ik heb Kim gesproken,de huidige situatie bevalt haar, uitstekend net als haar studie.
Ben ik erg blij mee.
Steef had zijn PC meegenomen, kon ik je laatste epistel lezen.Datum ben ik vergeten.
Dag lieve schatten.
Goede reis verder, geniet van alles.

Muchisimo recados, besico Ok.

p.s. geen aardbevingen meer he?vond ik niet leuk.
p.s Rob geeft me afschriften van jullie reis.(heel attent)