truusenerna.reismee.nl

5 dagen La Serena

Hallo allemaal,

We zijn iets later met de update omdat we 2 dagen een tour gedaan hebben, en gisteren pas om 00.35 thuis waren.

Maandag hebben we de stad bekeken; veel mooie koloniale gbouwen en een paar gezellige koffietentjes, waar ze echte koffie schenken. s Middags zijn we via de boulevard naar het strand gelopen en hebben daar een paar uurjes doorgebracht. Niet in badkleding, daar was de wind te koud voor, maar met kleren aan was het heel aangenaam.

Dinsdag werden we om 8 uur opgehaald en zijn we naar Parque Nacional Fray Jorge geweest en naar Valle de Encanto, op ongeveer 100 km van hier. Fray Jorge is een uniek park, door een speling van de natuur vind je hier in de semi-woestijn een klein regenwoud dat je veel verder naar het zuiden kunt vinden. Dit wordt veroorzaakt door de rivier en de zeemist. Je zag ook precies boven deze bergtoppen een dikke wolk hangen, terwijl het verder onbewolkt was. Er waren weer mooie bloemen, en we hebben nog een zorro (vos) en een uiltje gezien. In de Valle de Encanto waren sporen van de Molle-cultuur; rotstekeningen en stenen met uithollingen waar de stand van de sterren berekend werd. Mooie omgeving, dus we hebben weer veel foto s gemaakt.We dachten rond 5 uur thuis te zijn, maar dat werd 8 uur, dus vlug douchen en gaan eten, want anders werd het wel erg laat.

Woensdag om 9 uur vertrokken voor een tocht door de Valle de Elqui en een bezoek aan de Pisco bodega. Prachtig om te zien, het dal is groen en de bergen kaal, maar door de irrigatie zie je de wijnvelden tot hoog op de kale bergwanden. Hier worden de druiven geteelt voor de Pisco en om te eten (wijnranken horizonaal) en voor de tafelwijn; deze druiven worden verticaal geteelt. De pisco smaakt als grappa/jenever, vanavond gaan we het als mix (de beroemde pisco sour) proberen, puur vonden we het niet zo geweldig. Onze lunch was gekookt op zonne energie; he eten gaat in een pot en door middel van spiegels en de zon wordt het gaar. Erg lekker!

Om 20:15 werden we opgehaald voor het observeren van sterren en planeten, op 1300 meter hoogte. We hebben nog nooit zo een mooie sterrenhemel gezien, hier is natuurlijk niet veel lichtvervuiling dus optimaal genieten. En wat je dan door een telescoop allemaal nog kun zien is ongelooflijk.Jupiter en Venus konden we met het blote oog zien, maar door de telescoop zag je de drie manen van Jupiter en 2 verticale strepen die uit gas bestaan. Ook zag je de sterrenwolken (nebula); met het blote oog zie je een soort mist, maar door de telescoop ontelbare sterren.Te mooi om op te noemen, je kon er stilletjes van genieten. Om middernacht gingen we weg, en waren om half een thuis.

Vanochtend een beetje uitgeslapen (tot 8 uur) en een bezoek gebracht aan de flappentapper. Het gaat hier met duizenden tegelijk, we nemen 200.000 pesos per keer op, ongeveer 300 Euro. Lastig rekenen, 700 pesos is ongeveer 1 euro. Bij het ontbijt krijg je hier de meest vreemde zoete dingen; we hebben al kleine cakejes, koekrepen en als klap op de vuurpijl een stuk spekkie gehad! We houden ons maar aan het brood; hier in Chili is er wel kaas en/of ham bij het ontbijt.

Morgen vertrekken we om 9:10 met de bus naar Santiago en blijven daar in elk geval 3 nachten, waarschijnlijk nog wel iets langer. Daar gaan we de kapper uitproberen, want dat mag zo langzamerhand wel! Vandaag is het hier overigens bewolkt (zeemist); de eerste keer in 2 weken. Straks gaan we met de minibus naar Coquimbo, het havenstadje hier vlakbij.

Heel veel groeten aan jullie allemaal!

Truus & Erna

Peter en Tineke

Mooie verhalen elke keer en wij genieten mee. We zijn benieuwd hoe het bij de kapper gaat!

Ria Zwaan

Jaaaaaaaa pas maar op!!!!!!!!! Ik heb gehoord......... Nee hoor, grapje wel genieten dames en ik doe mee! Mijn mooiste sterrenhemel was in de woestijn bij Marokko dus met weemoed moet ik daaraan terug denken.Nou Erna, jij gaat je nieuwe levensjaar mooi in jullie wereldreis beginnen dat vergeet je ook nooit meer. Nou dames ga zo door en bedankt dat jullie ons zo mee laten genieten. Groetjes Ria Zwaan

Gea en Rob

Lieve Erna
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Fantastisch dat je
dat tijdens een wereldreis kan vieren.Geniet er maar extra
van.Wij wensen je verder nog vele mooie momenten en
volgen de verhalen van Truus.Een prettige dag,groetjes aan'Truus en liefs van Gea en Rob.