truusenerna.reismee.nl

We zijn in de hoofdstad, Santiago de Chile

Hallo Nederland,

Vrijdag zijn we na een voorspoedige busreis aangekomen in Santiago. Op het moment zijn de studenten rustig, dus we kunnen volop genieten van de stad. Amsterdam is een klein dorp vergeleken met deze metropool, er wonen maar liefst meer dan 6 miljoen mensen (1/3 van de totale Chileense bevolking). Het is zo af en toe dan ook erg druk op straat. Gelukkig zijn de straten hier allemaal breed. We zitten in een apartement, Amstelhuis Chili genaamd. De eigenaresse is Chileense, maar heeft 21 jaar in Nederland gewoond (in de Rivierenbuurt) en mist ons landje. Ze is voor haar ouders (oud) teruggekomen, maar is van plan om in de toekomst te gaan overwinteren (juni-juli) in Nederland.

De stad heeft een fantastische ligging, je kunt de besneeuwde toppen van de Andes heel goed zien na een regenbui, alleen het regent niet (strakblauwe lucht en 28 graden), dus alles is een beetje wazig door de smog.

Zaterdag hebben we uitgeslapen (8:30) en zijn toen boodschappen gaan doen om de koelkast te vullen. Daarna zijn we het centrum in geweest, mooie gebouwen bekeken en 's avonds heerlijk bij een Peruaans restaurant gegeten. Inmiddels hebben we ook de beroemde Pisco Sour ontdekt en die smaakt prima (= naar meer). De Chilenen en Peruanen strijden er nog om wie het drankje heeft uitgevonden, maar dat maakt ons niets uit.

Vandaag zijn we met de funicular (tandradbaan) de heuvel San Crist'obal opgeweest om een mooi uitzicht over de stad te krijgen. Boven hebben we wat rondgewandeld en een empanada gegeten. Daarna hebben we het museum voor pre-colombiaanse kunst bezocht, erg mooie collectie.

Morgen gaan we met de bus naar Valparaìso, de bekende havenstad met kleurige huizen tegen de heuvels aan. Dinsdag gaan we nog eea in het centrum bekijken en gaan dan woensdagavond met de nachtbus naar Valdivia. Daar komt dan voorlopig waarschijnlijk een eind aan het warme en mooi weer dat we tot nu toe hebben gehad.

Plaats vooral een reactie, dat vinden we erg leuk, of stuur een mailtje hoe met met jullie en in Nederland gaat. Veel groetjes,

Truus&Erna.

mieke derr

Hallo meiden

Wat zien jullie veel zeg, schitterend gewoon. In gedachten zie ik jullie op een terrasje zitten. Erna wat zal het voor jou moeilijk zijn als je weer moet gaan werken. Duizelt het jullie niet af en toe allemaal van alles wat je beleeft en ziet. Nog een dag vijftig jaar en dan al weer 51 Erna.
Bij ons in Haarlem alles goed. Wij gaan op 7 november een midweek met Margo en Mees weg en op 18 november de jaarlijkse famile week. Dit jaar geen midweek maar een hele week. Het kan nu nog. Erna ik heb heel erg over je moeder gedroomd dat we weer gezellig weg waren met elkaar.Ze is toch altijd in onze gedachten hoor net als je vader,
Oom Ben is op de fiets aangereden door een scooter, een pijnlijke arm en een kapotte fets aan over gehouden. Dat meisje was door rood licht gereden. Lekker he.Hier in Nederland is al heel veel in kerststijl, maar eerst nog Sinterklaas vieren.
Fijne reistijd toegewenst en kleed je warm als het wat kouder gaat worden.
Veel liefs van oom Ben en tante Mieke

Ria Zwaan

Hoy lady's, heerlijk dat jullie 't zo goed hebben. Erna jou wil ik alvast feliciteren met je verjaardag (1 om NOOIT te vergeten) Truus jij gefeliciflapstaart met je vriendin en maken jullie er maar 'n leuke dag van. Met Remco ben ik in Macedonie geweest om onze 100ste verjaardag te vieren. Dat was ook heeeeeeeeel byzonder hoor. Verder genieten we van 'n prachtig najaar en de klok is ook al verzet hier in wintertijd. Nou meiden nog veel plezier en bedankt voor jullie verslagen! Groetjes Ria.

ok

L E
Heel hartelijk geluk gewenst en een heel goed en gezond nieuw jaar toe gewenst. :-) :-)
Maak samen met T van 1-11-11 een vrolijk feestje in Chili. Ik hoop zo dat alles wel gaat met jullie. Niets meer kwijt geraakt?? De coniferen voor mijn apartement zijn nu roestbruin/groen. In de stille vijver geen eend te bekennen,vallen de afgevallen bomenblaadjes,geel,bruin,roest. Ik word er lijries van. Foto's genomen,maar geven nooit de werkelijkheid weer,de balkonkastanje is nog in roestblad. Bij een eerstvolgende wind is alles foetsie! Eeen heel goede fijne dag toegewenst.
Besico Ok
p.s Rusten jullie wel voldoende?????
Je vind Santiago een geweldige stad/metropool. Zal best mooie dingen hebben,maar geen stad om in de wonen. Lang leve Amsterdam. Het is een dorp,dat wel,maar wij noemen het stad. Kom niet aan Amsterdam!

Diet

Hoop dat de verjaarsmail is aangekomen. Maar Erna wat is Pisco Sour precies.? Zit er erg veel alcohol in?.Houdt het morgen maar op een wijntje,dar kan ik dan ook mee proosten op de verjaardag en goed verloop op jullie volgende stop. Het weer is hier ook goed, niet zo lekker warm als in Chili. groetjes D,bedankt voor de mail.