truusenerna.reismee.nl

Tour Puerto Montt

Gisteren een mooie tour gedaan, zoals Truus al had geschreven. Het weer was wisselvallig, felle buien gevolg door wat opklaringen; gelukkig viel de meeste regen terwijl we in de bus zaten. We waren met 10 toeristen en de chauffeur/gids, dus een mooie kleine groep.

We hebben wat meer van Puerto Montt gezien, en daarna van Puerto Varas, een leuk dorp aan het Llanquihue meer. Nu was het rustig, maar in de zomer zit het hier stampvol met toeristen. Daarna hebben we de vulkaan Osorno gezien; niet de top, want die zat in de wolken, maar wel een oude krater en de mooie omgeving en uitzicht op het meer.

De watervallen van Petrohue waren erg mooi. We dachten dat het een klein watervalletje zou zijn, maar het was een breed gebied, dat ons wel wat aan Iguazu deed denken, maar dan op kleinere schaal. Het water was prachtig helder en van een onwaarschijnlijk blauwe kleur, en dat in combinatie met de gele brem was schitterend. Deze regio (Los Lagos) en de vorige (Los Rios) willen we zeker nog wel eens bezoeken, zeer de moeite waard.

Daarna nog naar het Lago Todos los Santos en toen op huis aan, waar we rond 20:30 aankwamen. Een mooie lange dag, dus vandaag een relaxdagje!

We wilden vanochtend het lokale museum bezoeken, maar dat was dicht/werd verbouwd, hoewel het volgens de reisgids 2 jaar geleden helemaal was opgeknapt (zo zag het er niet uit!). Het was droog, dus we hebben een stukje langs de baai gewandeld. Zojuist hebben we in een leuk cafetje koffie + taart (Erna) en thee + empanada (Truus) gegeten, erg lekker! Het is ook een van de weinige plekken waar de kachel/verwarming brandt; ondanks dat alle huizen/hotels/restaurants cv en/of houtkachels hebben, brandt er niets. Iedereen zit ook gezellig met zijn jas aan, en de bediening loopt eveneens met jas, sjaal en muts op te bedienen. Vreemd.

Voorlopig is dit onze laatste dag in Chili, morgen gaan we naar San Carlos de Bariloche in Argentinie en denken daar in de omgeving wat langer te blijven.

Tot het volgende verhaal! Groeten van Truu & Erna.

Ok

Lieve Erna en Truus,
Alles wel met jullie? In goede gezondheid?
Hier is alles in orde. Iedere dag zijn er meer en meer prachtige bomen zonder de geleurde bladeren. De vijver is een kleuring van geel,ruin en roestbruin tapijt geworden. Zonder eenden,tijdig verdwenen. De vogels houden het ook voor gezien. De temperatuur is kil. De herfst is er nu werkelijk. Tijd om te denken aan Sinterklaas. Ik spaar nu ook al de bonnen voor een banketstaaf! ja,ja!
San Diego was/is prachtig? Musea gezien? Ze hebben er vast geen tasjesmuseum ;-) 1 december scheep je in. Ben je nu in Temuco? of meer naar het Zuiden?
De reis na de cruise:ga je per trein of vlieg je door/over Patagonie? Het boek over de reis door Patagonie gevonden. T.z.t.maar lezen. Van de stippeltjes Cape Horn naar de ijsschotsen in Bellinghausensea,doen mij weer beseffen hoe ver jullie van huis zijn.
Langs de kust naar Cape Horn toe kijk je uit over de Grote Oceaan. Is het geen sprookje? De Falklands liggen aan de Oostkust,op de terugweg te zien?
Vele lieve groeten uit een herfstig Doorn waar nu de zon doorbreekt en glanst over de schitterende kleuren. Misschien kun je op de Zuidpool over een ijsschots wandelen? Pas op!blijf niet kleven! Rob stuurt mij trouw jullie reisverslagen,zeer attent!
Dag globetrotters,besico Ok.

hellas-amsterdam/marion

Hoi dames,
Wat een geweldige reis. Volgens mij rusten jullie alleen maar uit in het Internet-cafe. De heren Ro en Ro gaan gelukkig nog steeds prima. Groetjes.

miekederr

Dus nu wordt het winterjassen voor jullie? Hier in Nederland is het weer nog prachtig met 17 en vandaag 15 graden. We zijn nu voor een midweek in de Weerterbergen met Margo en Mees en genieten van het mooie najaarsweer. Zijn met Mees bezig druk met Sint Maarten liedjes (11 november) en Sinterklaasliedjes (komt 12 november aan).
Hier op de Weerterbergen waren ze bezig om een bungalow in te richten voor Sinterklaas met alle toeters en bellen wat daarbij hoort. Erna deed me weer denken aan je moeder. We waren een keer met elkaar weg in een huisje op de Veluwe en je moeder trakteerde op een etentje. Daar in een halletje lag Sinterklaas te slapen, volgens mij hebben we daar nog een foto van je moeder gemaakt. Je ziet herinneringen vervagen niet. Jullie zitten aan de wijn, wij aan banket, gevulde speculaas en pepernoten. Jullie genieten en wij genieten.
Vel liefs oom Ben en tante Mieke