truusenerna.reismee.nl

Bariloche: mooi maar stoffig.

Hallo allemaal,

We zijn nog tot zaterdag in Bariloche, een leuk stadje in een mooie omgeving met prachtige blauwe meren en heel veel bergen. Alleen blijft het ontzettend stoffig door de 'cenizas', de vulkaanstof die je als een sluier overal ziet hangen. Vaak kunnen we de bergen aan de andere kant van het meer niet eens zien. Je ziet steeds meer mensen met mondkapjes voor en je moet ook opletten dat het niet in je ogen komt. Hier in Bariloche was in eerste instantie na de uitbarsting van de Puyehue begin juni zo´n 10 cm vulkaanas/stof neergekomen, maar waar het normaal gesproken na een week of twee allemaal is verdwenen, blijft het nu maar doorgaan. Op sommige plaatsen in de buurt is het zelfs nog erger, daar ligt zo´n 35 cm.! Dat hebben we gisteren tijdens een tocht langs 7 meren naar San Martin de Los Andes goed kunnen zien. In een klein plaatsje, Villa la Angostura, is het een erg groot probleem, ze zijn daar voornamelijk afhankelijk van het tourisme en eerst konden de wintersporters niet komen doordat het vliegveld in Bariloche door devulkaanuitbarsting was gesloten en er een laag stof op de sneeuw lag en nu blijven de mensen weg omdat alles nog steeds onder het stof zit. Veel zaken waren dan ook gesloten toen we er gisteren langskwamen.

Maandag hebben we een boottocht gemaakt op het Lago Nahuel Huapi in het gelijknamige Nationale Park, dat eigenlijk zowat de hele omgeving hier omvat, naar o.a. een stuk bos met inheemse bomen en naar het eiland Victoria, waar we nog een wandelingetje hebben gemaakt met een gids.

Dinsdag zijn we zelf met de bus naar Puerto Panuelo gegaan en hebben daar inhet Llao Llao Municipal Parque gewandeld door het bos en langs het Perito Moreno meer en nog een ander klein meer.

Vandaag hebben we een rustige dag hier in Bariloche, we hebben vanmorgen het museum van Patagonië bezocht, rustig geluncht en het internet café opgezocht.

Als jullie ooit naar Bariloche gaan, denk ik niet dat je een probleem zult hebben om onderdak te vinden: het centrum is één en al hotel, chocoladewinkel, restaurant en touroperator. Verder is er langs de kust van het meer één lange weg met nog veel meer hotels, hostels en cabañas. je kunt je haast niet voorstellen dat alles ooit helemaal volgeboekt is, maar er wordt nog steeds bijgebouwd.

Zaterdag vertrekken we naar Punta Arenas, een flinke afstand, bij elkaar zo´n 30 uur met de bus. Jullie horen wel hoe dat is bevallen als we in Punta Arenas zijn.

heel veel groeten van Erna en Truus

P.S. Erna heeft nog steeds geen chocola gehad en ook geen ijs!