truusenerna.reismee.nl

Punta Arenas - terug in Chili!

Dag allemaal,

Na onze lange busreis zijn we gisteren om 17:30 in Punta Arenas aangekomen. De busreis is ons erg meegevallen, we hebben goed geslapen in onze luxe stoel. Onderweg hebben we veel verschillende landschappen gezien, eerst nog het merengebied onder Bariloche, overgaand in het steppe-achtige landschap van Patagonië. Wat dichter naar de kust toe zijn we langs olievelden met ja-knikkers gekomen. Ook installaties voor elektriciteit en wind waren er volop te vinden.

Precies op tijd (8:25) waren we zondagmorgen in Rio Gallegos, waar we tot 13:00 de tijd hadden voordat we op de bus naar Punta Arenas gingen. We zijn vanaf het busstation naar het centrum gelopen, 6 km totaal, heerlijk na de lange busrit! Daar hebben we koffie met taart genomen in een cafe met alleen maar mannen; de vrouwen zullen thuis wel met het eten bezig zijn geweest.

De formaliteiten aan de grens gingen redelijk vlot, nog even een praatje gemaakt met een beambte van de vlees- en fruitcontrole met zijn hond. Er wordt gecontroleerd of je geen dierlijke of plantaardige producten het land mee in neemt. De bagage kon in de bus blijven, de hond ging het bagageruim in.

Vanochtend zijn we wat later opgestaan en hebben lekker ontbeten. Het hostel waar we nu zijn is erg mooi, keurige kamer met sanitair en het ontbijtbuffet was prima. We zitten nu in het internetcafe waar we 4 jaar geleden ook zijn geweest, erg grappig om dat weer terug te zien. Gisterenavond hebben we ook bij hetzelfde restaurant gegeten, de prijzen waren niet erg gestegen in 4 jaar. Vandaag gaan we de stad een beetje bekijken, misschien nog wat warme kleding kopen als we wat zien.

Morgen gaan we een 4 uur durende boottocht maken naar 2 eilandjes, 1 met pinguins en 1 met zeerobben. Hiervoor worden we al om 6:30 (!) opgehaald; dan is de wind nog niet zo krachtig, want het waait hier behoorlijk, windkracht 5 tot 7. Het weer houdt zich goed, bewolking met af en toe zon en soms een paar druppels, en dat zou dinsdag en woensdag ook zozijn, dus we boffen nog steeds.

We hopen dat het goed gaat met iedereen. Doe voorzichtig met de mist!

Groeten,

Truus & Erna

Peter en Tineke

Dat is wel heel lang zeg, 30 uur in de bus! Maar als je lekker kunt slapen en veel te zien hebt onderweg maakt dat veel goed. Wij zijn net terug van een weekendje Engeland. Zaterdag vanwege de mist een doorstart gemaakt en op een andere luchthaven geland dan gepland en vanavond was het nog even spannend of we moesten uitwijken maar gelukkig toch veilig op Schiphol aangekomen.
Heel veel plezier op de boot morgen en hopen dat het weer goed blijft!

xxx Peter en Tineke

Kim en Jim

Nou wat een verhalen weer!:)
Hou de fotocamera maar goed vast dan met die wind!!
Hier gaat alles goed, je huis nog niet afgebroken:)
En de mist, tja het ziet erg wit hier idd, maar nu trekt het een beetje weg, en we zien zelfs een bescheide zonnestraal:)
Heeeeel veel plezier daar en tot het volgende verhaal!
Liefs van ons