truusenerna.reismee.nl

Gearriveerd in Ushuaia

Lieve allemaal,

De laatste dag in Punta Arenas was snel voorbij, we hebben nog een museum bezocht, een mooi huis uit begin 1900 waar een rijke familie woonde. Prachtige kamers, en zelfs het personeel had voor die tijd hele fatsoenlijke vertrekken. Het weer was best goed, dus we hebben nog lekker rondgewandeld. 's Avonds hebben we lekker gegeten bij een van de beste restaurants in de stad, en ter afscheid van Chili nog een Pisco Sour genomen.

Na alweer een voorspoedige busreis zijn we gisteren om 19:15 aangekomen in Ushuaia. Deze reis met de bus hadden we 4 jaar geleden ook gemaakt, maar het leek weer als nieuw, alleen de overtocht met de pont naar Tierra del Fuego (is een eiland) was ons bekend. We reden een heel stuk over een onverharde weg waar af en toe echt ontzettende kuilen in zaten. De sportschool is niet nodig, alles trilt gezellig mee op zo'n rit. We hadden tijdens de overtocht nog gezelschap van 2 Tonino-dolfijnen (zwart met wit, een soort mini-orca's) die vrolijk uit het water opsprongen. Helaas zijn ze zo snel dat het onmogelijk is om een foto te maken. Onderweg heeft het flink geregend, maar bij aankomst was het froog. Dat was maar goed ook, want het 'busstation' was gewoon een plein waar je moest uitstappen, en taxi's waren er niet, dus we moesten lopen naar ons hostel. Na 12 uur in de bus zitten was dat best lekker, behalve dat we eerst 500 meter steil omhoog moesten lopen met de tas achter ons aan! Gelukkig was het laatste stuk wat vlakker.

We zitten in een gezellig hostel, 's morgens ontbijten we aan een grote tafel met wie er op dat moment wakker is. Vanochtend waren dat wat Fransen en Argentijnen. Onze kamer is door de gastheer Marcos heel gezellig ingericht, aan het plafond hangen doeken, zodat het net is alsof we in een tent slapen.

De prijzen zijn hier in 4 jaar tijd meer dan verdubbeld, toegang tot het Nationale Park was 20 pesos en is nu 80, de bus ernaartoe 35 en nu 85! Gelukkig zijn er geldautomaten genoeg, en anders is er altijd nog de credit card!

Vandaag hebben we bij de VVV ons licht opgestoken wat er voor aanbod aan tours is, en wat rondgewandeld. Het miezert af en toe, maar de meeste tijd is het droog, en er is minder wind dan in Punta Arenas, dus het voelt warmer aan.

Waarschijnlijk gaan we 2 dagen naar het Nationale Park Tierra del Fuego, en nog een ochtend of middag met een kleine bootop het Beagle kanaal varen eneen eiland bezoeken. Wezullen proberen om nog iets te laten horen voordat we op de boot gaan, want dan hebben jullie 10 dagen geen nieuws. We zullen ons dagboek bijhouden om alles van de cruise te vertellen.

Hartelijke groeten en blijf gezond allemaal,

Truus & Erna

Ria Zwaan

Nou dames dan laat ik ook nog even iets van me horen! Maak er 'n onvergetelijke bootreis van en ik geniet nog steeds van jullie verhalen. Ik zal ze missen 10 dagen niets, maar veel plezier!!!!!!!!!!!!! Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Ria

mieke derr

Jullie genieten nog steeds volop van alles, fantastisch hoor. Wat zal het straks vreemd zijn om gewoon weer aan het dagelijkse leven deel te nemen. Voor Erna helemaal als je moet gaan werken. Wij zitten midden in de sinterklaastijd, ben me suf aan het denken over de gedichten die ik moet maken. Met de kleinkinderen doe ik niets anders dan Sinterklaasliedjes zingen. Ze mochten hun schoentje hier neerzetten en dat was spannend voor ze. Sem heeft vandaag een mooie kaart gemaakt voor Sinterklaas en ik zou hem versturen, maar zei tegen hem dat ik het juiste adres nog even moest opzoeken. Nou Oma zei hij,dat kan je toch even op internet opzoeken.Ja, ja, daar maar weer een smoes op verzonnen. De pondjes vliegen er in deze tijd aan, gevuld speculaas, chocolade letters en marsepein, wel een gezellige tijd, alleen super druk in de winkels. Ondertussen ben ik ook nog mijn eigen kerstkaarten aan het maken. Je ziet, we zitten midden in het december gevoel. Een oerhollands bericht nietwaar. Genieten jullie maar veel op de boot en geniet nog maar lekker van al die aparte momenten.
Liefs van oom Ben en tante Mieke
P.S.Erna met oom Herman gaat het stapje voor stapje wat beter.

Diet

Geniet van de laatste dagen op het vasteland. groetjes aan de de piguins en ,wat veel plaatjes zullen jullie schieten van al het moois wat de bijzondere wereld Ant
Artica te bieden heeft, dag meiden lieve groeten Diet.

Marion

Ik dacht: de cruise wordt de hoogtepunt van de reis, maar jullie gaan van het ene hoogtepunt naar de andere. Het is toch geweldig deze trip. Hoop dat jullie ook nu weer veel dieren te zien krijgen en ben heel benieuwd hoe het is geweest aan de onderkant van de wereld. Groeten van de heren cavia en natuurlijk ook van ons.