truusenerna.reismee.nl

Woensdag - Alvast een minicruise om te wennen

Hoi allemaal,

Vandaag hebben we een tocht op het Canal Beagle gemaakt om o.a. een kolonie zeeleeuwen, aalscholvers en sterns te zien, en een minitrekking te maken op Isla 'H'. Ons oorspronkelijke plan was om met een klein motorbootje te gaan (max. 12 passagiers); deze boot mag ook als enige aanleggen op Isla H. Dit ging niet door, want er stond teveel wind voor de kleine boot, Als doorgewinterde reizigers lieten we ons natuurlijk niet ontmoedigen, en dus gingen we om half 10 aan boord van een grote catamaran. Ook deze bood een minitrekking, maar dan alleen op een ander eiland.

We konden alle dieren prima zien, de boot kwam goed dichtbij en bleef ook lang genoeg liggen om alles te zien. Het fotograferen was wat moeilijker, want de wind was inmiddels nog wat sterker geworden en de boot lag natuurlijk ook niet stil, dus dat was op goed geluk afdrukken. Vanavond wordt er wel weer een en ander weggegooid.

Het had vanochtend ook behoorlijk geregend (op de bergtoppen was weer sneeuw gevallen, het is vandaag ook maar 8 graden en met de wind lijkt het wel -5), maar het is vandaag verder droog gebleven op wat druppels/hagelkorrels na. Met dank aan de wind natuurlijk; helaas gooide die opnieuw roet in het eten, want de minitrekking kon niet doorgaan, het was te gevaarlijk om met windkracht 8 te landen.

Ondanks dit alles hebben we genoten en alvast onze zeebenen geoefend. De proef is goed doorstaan (niet door alle passagiers, want er zaten er een aantal met een plastic zak onder de neus). We hadden ons goed ingepakt, en hebben het niet koud gehad, alleen de handen waren koud omdat ik met de dikke handschoenen niet op de knoppen kon drukken.

We hebben overigens nog wel een mooie dikke waterdichte broek gekocht en een windstoppervest. Winkels genoeg die allemaal mooie kleding verkopen, dus uitzoeken maar (een Sinterklaascadeautje voor onszelf zullen we maar denken).

Vanmiddag hebben we nog 2 musea bezocht over het ontstaan van Ushuaia en de wederwaardigheden die de eerste zeevaarders en gouverneurs hier beleefden. De Hollanders werden ook hier weer genoemd. Ook nog een mooi verhaal + foto's over een schipbreuk hier op het Canal Beagle; die ervaring laten we graag voor wat hij is!

Morgenochtend gaan we dan nog naar de voormalige gevangenis, nu museum, en kunnen ons dan vanaf 15:30 inschepen. Het was trouwens nog even spannend of we nog konden internetten, want de stroom was daarstraks uitgevallen in de straat. We zijn eerst maar wat gaan drinken, een frisje, want de koffie- en theemachines deden het natuurlijk ook niet. Maar precies op tijd deed alles het weer, dus we konden jullie het (voorlopig) laatste nieuws nog mailen.

We gaannu weer op weg naar een nieuw hoogtepunt. Het is tot nu toe allemaal al zo ontzettend mooi geweest, dat kun je je niet voorstellen. Zoveel verschillende dingen die we hebben gezien, het een nog mooier dan het andere. Ik zal thuis tijden nodig hebben om alle foto's en verhalen in een soort boek te verwerken, maar dat is leuk werk en nagenieten. Hopelijk kunnen jullie een beetje met ons megenieten.

We wensen jullie allemaal een hele fijne en gezellige Sinterklaas, we zullen onze schoen zetten en een liedje zingen. De wind raast hier in elk geval door de bomen!

10 of 11 december hopen we weer een update te geven. We komen zaterdag 10 december 's ochtends van boord en vliegen dan rond half vier 's middags naar Río Gallegos (1 uur vliegen). Zondag de 11evertrekken we om 18:00 voor onze 42-uurs reis met de bus naar Mendoza en hopen daar dan de 13e om 11:45 aan te komen.

Blijf allemaal gezond en tot de 10e/11e!

¡Hasta luego, chicos y chicas!

Erna

gea smit

Hallo Erna en Truus.Het blijft maar genieten wat jullie allemaal zien en meemaken.Met veel plezier lees ik de reis-verhalen,ga zo door.Ik wens jullie heel veel plezier met de cruise en pas op voor Zwarte Piet op 5 December,of kennen ze dat daar niet.Ik hoor graag weer van jullie.Groetjes, Gea