truusenerna.reismee.nl

Gearriveerd in Ushuaia

Lieve allemaal,

De laatste dag in Punta Arenas was snel voorbij, we hebben nog een museum bezocht, een mooi huis uit begin 1900 waar een rijke familie woonde. Prachtige kamers, en zelfs het personeel had voor die tijd hele fatsoenlijke vertrekken. Het weer was best goed, dus we hebben nog lekker rondgewandeld. 's Avonds hebben we lekker gegeten bij een van de beste restaurants in de stad, en ter afscheid van Chili nog een Pisco Sour genomen.

Na alweer een voorspoedige busreis zijn we gisteren om 19:15 aangekomen in Ushuaia. Deze reis met de bus hadden we 4 jaar geleden ook gemaakt, maar het leek weer als nieuw, alleen de overtocht met de pont naar Tierra del Fuego (is een eiland) was ons bekend. We reden een heel stuk over een onverharde weg waar af en toe echt ontzettende kuilen in zaten. De sportschool is niet nodig, alles trilt gezellig mee op zo'n rit. We hadden tijdens de overtocht nog gezelschap van 2 Tonino-dolfijnen (zwart met wit, een soort mini-orca's) die vrolijk uit het water opsprongen. Helaas zijn ze zo snel dat het onmogelijk is om een foto te maken. Onderweg heeft het flink geregend, maar bij aankomst was het froog. Dat was maar goed ook, want het 'busstation' was gewoon een plein waar je moest uitstappen, en taxi's waren er niet, dus we moesten lopen naar ons hostel. Na 12 uur in de bus zitten was dat best lekker, behalve dat we eerst 500 meter steil omhoog moesten lopen met de tas achter ons aan! Gelukkig was het laatste stuk wat vlakker.

We zitten in een gezellig hostel, 's morgens ontbijten we aan een grote tafel met wie er op dat moment wakker is. Vanochtend waren dat wat Fransen en Argentijnen. Onze kamer is door de gastheer Marcos heel gezellig ingericht, aan het plafond hangen doeken, zodat het net is alsof we in een tent slapen.

De prijzen zijn hier in 4 jaar tijd meer dan verdubbeld, toegang tot het Nationale Park was 20 pesos en is nu 80, de bus ernaartoe 35 en nu 85! Gelukkig zijn er geldautomaten genoeg, en anders is er altijd nog de credit card!

Vandaag hebben we bij de VVV ons licht opgestoken wat er voor aanbod aan tours is, en wat rondgewandeld. Het miezert af en toe, maar de meeste tijd is het droog, en er is minder wind dan in Punta Arenas, dus het voelt warmer aan.

Waarschijnlijk gaan we 2 dagen naar het Nationale Park Tierra del Fuego, en nog een ochtend of middag met een kleine bootop het Beagle kanaal varen eneen eiland bezoeken. Wezullen proberen om nog iets te laten horen voordat we op de boot gaan, want dan hebben jullie 10 dagen geen nieuws. We zullen ons dagboek bijhouden om alles van de cruise te vertellen.

Hartelijke groeten en blijf gezond allemaal,

Truus & Erna

Punta Arenas

Hallo allemaal,

Vandaag een mooie dag, we hebben een leuk tochtje gemaakt naar Fort Bulnes. Zo nu en dan een buitje regen of wat hagel, maar ook zon. Het fort is gebouwd in de 16e eeuw om de straat van Magellaan te beschermen tegen o.a de Engelse boekaniers. Het was een erg onherbergzame plek, dus later is besloten de nederzetting te verhuizen naar waar nu Punta Arenas ligt.

Gisteren was een erg regenachtige dag, maar we hebben toch het e.e.a. gedaan: we zijn naar de begraafplaats geweest en naar het museum van de Salesanen met veel info over de flora, fauna en de vroegere bewoners van deze streek.

Dinsdag hebben we een tocht met een boot gemaakt naar 2 eilanden, Isla Marta met een zeehonden kolonie en veel aalscholvers en Isla Magdalena waar we aan land geweest zijn om de pinguins te zien die daar hun nestholen hebben. Het zijn de z.g. Magellaan- of ezelpinguins. Ze balken inderdaad net als ezels, vandaar. Ook heel veel meeuwen nestelen op dit eiland en hebben het dan voorzien op de pinguineieren, net als de skua´s die jonge pinguins op hun menu hebben. Terug in de boot een koffie met pisco gedronken want ondertussen waren we wel verkleumd.

Morgen nog een dag hier en dan vertrekken we naar Ushuaia, onze opstapplaats voor de cruise.

Heel veel groeten van Erna en Truus

Punta Arenas - terug in Chili!

Dag allemaal,

Na onze lange busreis zijn we gisteren om 17:30 in Punta Arenas aangekomen. De busreis is ons erg meegevallen, we hebben goed geslapen in onze luxe stoel. Onderweg hebben we veel verschillende landschappen gezien, eerst nog het merengebied onder Bariloche, overgaand in het steppe-achtige landschap van Patagonië. Wat dichter naar de kust toe zijn we langs olievelden met ja-knikkers gekomen. Ook installaties voor elektriciteit en wind waren er volop te vinden.

Precies op tijd (8:25) waren we zondagmorgen in Rio Gallegos, waar we tot 13:00 de tijd hadden voordat we op de bus naar Punta Arenas gingen. We zijn vanaf het busstation naar het centrum gelopen, 6 km totaal, heerlijk na de lange busrit! Daar hebben we koffie met taart genomen in een cafe met alleen maar mannen; de vrouwen zullen thuis wel met het eten bezig zijn geweest.

De formaliteiten aan de grens gingen redelijk vlot, nog even een praatje gemaakt met een beambte van de vlees- en fruitcontrole met zijn hond. Er wordt gecontroleerd of je geen dierlijke of plantaardige producten het land mee in neemt. De bagage kon in de bus blijven, de hond ging het bagageruim in.

Vanochtend zijn we wat later opgestaan en hebben lekker ontbeten. Het hostel waar we nu zijn is erg mooi, keurige kamer met sanitair en het ontbijtbuffet was prima. We zitten nu in het internetcafe waar we 4 jaar geleden ook zijn geweest, erg grappig om dat weer terug te zien. Gisterenavond hebben we ook bij hetzelfde restaurant gegeten, de prijzen waren niet erg gestegen in 4 jaar. Vandaag gaan we de stad een beetje bekijken, misschien nog wat warme kleding kopen als we wat zien.

Morgen gaan we een 4 uur durende boottocht maken naar 2 eilandjes, 1 met pinguins en 1 met zeerobben. Hiervoor worden we al om 6:30 (!) opgehaald; dan is de wind nog niet zo krachtig, want het waait hier behoorlijk, windkracht 5 tot 7. Het weer houdt zich goed, bewolking met af en toe zon en soms een paar druppels, en dat zou dinsdag en woensdag ook zozijn, dus we boffen nog steeds.

We hopen dat het goed gaat met iedereen. Doe voorzichtig met de mist!

Groeten,

Truus & Erna

Bariloche: mooi maar stoffig.

Hallo allemaal,

We zijn nog tot zaterdag in Bariloche, een leuk stadje in een mooie omgeving met prachtige blauwe meren en heel veel bergen. Alleen blijft het ontzettend stoffig door de 'cenizas', de vulkaanstof die je als een sluier overal ziet hangen. Vaak kunnen we de bergen aan de andere kant van het meer niet eens zien. Je ziet steeds meer mensen met mondkapjes voor en je moet ook opletten dat het niet in je ogen komt. Hier in Bariloche was in eerste instantie na de uitbarsting van de Puyehue begin juni zo´n 10 cm vulkaanas/stof neergekomen, maar waar het normaal gesproken na een week of twee allemaal is verdwenen, blijft het nu maar doorgaan. Op sommige plaatsen in de buurt is het zelfs nog erger, daar ligt zo´n 35 cm.! Dat hebben we gisteren tijdens een tocht langs 7 meren naar San Martin de Los Andes goed kunnen zien. In een klein plaatsje, Villa la Angostura, is het een erg groot probleem, ze zijn daar voornamelijk afhankelijk van het tourisme en eerst konden de wintersporters niet komen doordat het vliegveld in Bariloche door devulkaanuitbarsting was gesloten en er een laag stof op de sneeuw lag en nu blijven de mensen weg omdat alles nog steeds onder het stof zit. Veel zaken waren dan ook gesloten toen we er gisteren langskwamen.

Maandag hebben we een boottocht gemaakt op het Lago Nahuel Huapi in het gelijknamige Nationale Park, dat eigenlijk zowat de hele omgeving hier omvat, naar o.a. een stuk bos met inheemse bomen en naar het eiland Victoria, waar we nog een wandelingetje hebben gemaakt met een gids.

Dinsdag zijn we zelf met de bus naar Puerto Panuelo gegaan en hebben daar inhet Llao Llao Municipal Parque gewandeld door het bos en langs het Perito Moreno meer en nog een ander klein meer.

Vandaag hebben we een rustige dag hier in Bariloche, we hebben vanmorgen het museum van Patagonië bezocht, rustig geluncht en het internet café opgezocht.

Als jullie ooit naar Bariloche gaan, denk ik niet dat je een probleem zult hebben om onderdak te vinden: het centrum is één en al hotel, chocoladewinkel, restaurant en touroperator. Verder is er langs de kust van het meer één lange weg met nog veel meer hotels, hostels en cabañas. je kunt je haast niet voorstellen dat alles ooit helemaal volgeboekt is, maar er wordt nog steeds bijgebouwd.

Zaterdag vertrekken we naar Punta Arenas, een flinke afstand, bij elkaar zo´n 30 uur met de bus. Jullie horen wel hoe dat is bevallen als we in Punta Arenas zijn.

heel veel groeten van Erna en Truus

P.S. Erna heeft nog steeds geen chocola gehad en ook geen ijs!

San Carlos de Bariloche - eerste dagen

Hallo allemaal,

Onvoorstelbaar, maar we hebben nog steeds mooi weer. Het is nu 16 graden en vanmiddag wordt het ca. 22 graden bij een strakblauwe lucht. Om half een worden we opgehaald voor een boottocht op het Nahuel Huapi meer. We gaan 2 eilanden bezoeken waar mooie bomen staan en we rond kunnen wandelen.

Zaterdag zijn we met de kabelbaan naar de top van Cerro Otto gegaan, 1405 meter hoog. Hier had je een wijds uitzicht over het meer, Bariloche en de Andes. We waren met de 1e bus naar de baan vertrokken en dat was maar goed ook, want het werd langzaam heel wazig. Dit werd veroorzaakt door het vulkaanstof, dat hier nog steeds in de lucht en op de grond aanwezig is na de grote uitbarsting van de Puyehue vulkaan in juni. Alle kleren en je huid zijn na een tijdje bedekt door het stof, een zonnebril is echt nodig. We hebben wat rondgewandeld en van de natuur genoten.

Zondag zijn we met de 'stadsbus' naar een dorpje in de bergen aan een meer gereden, een rit van ongeveer een uur voor 6 pesos (1 euro). Onderweg genoten van het mooie uitzicht over de meren en de besneeuwde bergtoppen. Het dorp, Colonia Suiza, is gesticht door, jawel, Zwitsers, in de 1890er jaren. Er was een markt met eten en kunstnijverheid, minder druk dan we gedacht hadden, maar wel met leuke dingen. Helaas zijn die niet mee te nemen als je nog verder reist, dus wel kijken, maar niet kopen.

We hebben daar lekker zuurkool met worstjes en appelmoes gegeten, en apfelkuchen en chocolademousse (tot nu toe de enige chocolade die ik heb gehad hoor!) toe. Een koffie was een goed besluit. We hoeven hier gelukkig niet meer te kijken of men over een koffieapparaat beschikt, want overal is espresso en géén Nescafé!

De volgende dagen gaan we in elk geval nog een tour doen (woensdag) en zelf nog wat wandelen, maar dat horen jullie nog.

Hartelijke groeten,

Truus & Erna.

Terug in Argentinië

|Hola!

We zijn nu in San Carlos de Bariloche, waar we wat langer van plan zijn te blijven. De omgeving is hier heel erg mooi, Bariloche ligt aan een meer en is omgeven door bergen. We zijn vanuit Chili de Andes overgestoken. De bergen hier zijn wat lager dan in het noorden, de pas was iets meer dan 1300m. Er stond gisteren een erg harde wind, en door de laatste vulkanische activiteit ligt er nog erg veel stof, dus dat was wat minder prettig. Vandaag is het prachtig weer, de zon schijnt en het waait veel minder. Ook voor de komende dagen ziet het er goed uit.

Vandaag hebben we van alles geregeld voor de komende tijd: bustickets richting Punta Arenas (weer in Chili), hotel in Ushuaia, vliegtickets Ushuaia-Rio Gallegos en bus daarvandaan naar Mendoza en tot slot een vliegticket van Mendoza naar Buenos Aires. De knip is aardig leeg, maar in ieder geval weten we zeker dat we zonder problemen verder kunnen reizen. Ushaia ligt n.l.zo afgelegen dat het niet meeviel iets te vinden voor een schappelijke prijs, maar het is gelukt, al staat ons een busreis (van 42 uur!!) te wachten plus een vliegreis van een uur, dat scheelde in ieder geval nog eens ´nbusreis van 12 uur.

De komende dagen gaan we hier wat van de omgeving bekijken, soms zelf, soms met een tour, er is keus genoeg: wandelen, boottochtjes, met de kabelbaandiverse bergen op enz. enz.Gisterenmiddag toen we naar het plaatselijke VVV gingen hebben we nog een optreden gezien van dansers in lokale kostuums die een soort wedstrijd hielden, was leuk om te zien.

Erna is hier trouwens in haar element, het stikt van de winkels die chocolade verkopen! Er zijn hier in het verleden heel veel Duitsers en Zwitsersneergestreken, dat zie je goed aan de menu´s en de gebouwen.

Dat was het voor nu, later horen jullie meer over Bariloche.

Groeten, Erna en Truus.

Tour Puerto Montt

Gisteren een mooie tour gedaan, zoals Truus al had geschreven. Het weer was wisselvallig, felle buien gevolg door wat opklaringen; gelukkig viel de meeste regen terwijl we in de bus zaten. We waren met 10 toeristen en de chauffeur/gids, dus een mooie kleine groep.

We hebben wat meer van Puerto Montt gezien, en daarna van Puerto Varas, een leuk dorp aan het Llanquihue meer. Nu was het rustig, maar in de zomer zit het hier stampvol met toeristen. Daarna hebben we de vulkaan Osorno gezien; niet de top, want die zat in de wolken, maar wel een oude krater en de mooie omgeving en uitzicht op het meer.

De watervallen van Petrohue waren erg mooi. We dachten dat het een klein watervalletje zou zijn, maar het was een breed gebied, dat ons wel wat aan Iguazu deed denken, maar dan op kleinere schaal. Het water was prachtig helder en van een onwaarschijnlijk blauwe kleur, en dat in combinatie met de gele brem was schitterend. Deze regio (Los Lagos) en de vorige (Los Rios) willen we zeker nog wel eens bezoeken, zeer de moeite waard.

Daarna nog naar het Lago Todos los Santos en toen op huis aan, waar we rond 20:30 aankwamen. Een mooie lange dag, dus vandaag een relaxdagje!

We wilden vanochtend het lokale museum bezoeken, maar dat was dicht/werd verbouwd, hoewel het volgens de reisgids 2 jaar geleden helemaal was opgeknapt (zo zag het er niet uit!). Het was droog, dus we hebben een stukje langs de baai gewandeld. Zojuist hebben we in een leuk cafetje koffie + taart (Erna) en thee + empanada (Truus) gegeten, erg lekker! Het is ook een van de weinige plekken waar de kachel/verwarming brandt; ondanks dat alle huizen/hotels/restaurants cv en/of houtkachels hebben, brandt er niets. Iedereen zit ook gezellig met zijn jas aan, en de bediening loopt eveneens met jas, sjaal en muts op te bedienen. Vreemd.

Voorlopig is dit onze laatste dag in Chili, morgen gaan we naar San Carlos de Bariloche in Argentinie en denken daar in de omgeving wat langer te blijven.

Tot het volgende verhaal! Groeten van Truu & Erna.

in Valdivia en verder

hallo allemaal,

Op zaterdag de 5e hebben wij een erg mooie tocht gemaakt naar het park Oncol, heel luxe met chauffeur en gids voor ons zelf. We hadden erg mooiweer en zijn naar twee uitzichtpunten gewandeld op 715m. hoogte, met een prachtig uitzicht op diverse vulkanen en op de oceaan. Daarna langs de kust naar Niebla, waar nog een oud Spaans fort is, gebouwd in de 17e eeuw, toen ze genoeg krgegen van de aanvallen van Hollandse schepen. In Valdavia is zelfs een straat genoemd naar kapitein Brouwer.

Zondag zijn we naar een andere kleine plaats aan een meer geweest, Panguipulli. De plaats zelf stelde niet veel voor, maar we hebben een stukje langs het meer gelopen, waar we, je raadt het nooit, een prachtig uitzicht hadden op een vulkaan! Er zijn ruim 300 vulkanen in Chili, waarvan de meeste slapen, dus het is niet verwonderlijk dat we er zoveel tegenkomen.

Vandaag, maandag, zijn we van Valdavia naar Puerto Montt gereisd, de reis duurde 3,5 uur. Voor het eerst hebben we een echte regendag, en ook voor de komende dagen wordt er regen voorspeld, maar we gaan evengoed morgen een tour doen, de vulkaan Osorno, het Lago Todos los Santos en de watervallen van Petrohué.

Ondertussen hebben we ook de bus naar Bariloche in Argentinië geboekt, we verlaten Chili dus even, maar keren weer terug als we van Bariloche naar Punta Arenas gaan.

Dat is het weer even voor vandaag, wordt vervolgd.